MQ File Transfer: העברת קבצים בעידן ה- SOA

By ליאור  צינמון צ'יפ

ככל שיותר ויותר ארגונים מגלים את יתרונות הארכיטקטורה מוכוונת השירותים – SOA – גדל הצורך בהעברת קבצים בין מערכות שונות, שאינה חד-פעמית במהותה.

תהליכים מוגדרים של העברת קבצים, המתבצעים בתזמון נכון על מנת לשרת מצד אחד את היעדים העסקיים והמערכות הזקוקות למידע הזה, ולהימנע מצד שני מהעמסת-יתר של הרשת והמערכות – אינם יכולים להתבצע במתכונת ידנית, באמצעות FTP.

על מנת להתמודד עם האתגר הזה, הוסיפה יבמ תמיכה להעברת קבצים על גבי תשתית WebSphere MQ הותיקה והמוכחת. כלי העברת הקבצים המתקדם של יבמ, WebSphere MQ File Transfer, מאפשר לנייד את הקבצים בין כל סביבות ההפעלה: מחשבים מרכזיים, מערכות יוניקס של יבמ ו- HP, סולאריס של סאן, לינוקס וחלונות. כך, אפשר ליהנות מפתרון מובנה ושלם לבעיות האמינות, הגמישות, האבטחה והשליטה המוכרות לכל משתמש FTP.

מערך הניטור והשליטה המרכזי אותו מציעה יבמ מאפשר להפעיל מנגנוני תזמון של תהליכים מוגדרים מראש, תבניות פעילות המותאמות לנהלי הארגון – ולנהל העברה במקביל של קבצים בין מערכות שונות, במקום לבצע עבודה במתכונת טורית, רב שלבית, אליה מוגבלים משתמשי FTP וכלים ידניים.

כאשר ניגשו המפתחים ביבמ לבנות את MQ File Transfer, הביאו עימם את הניסיון אותו צברה החברה במהלך 15 שנות הפיתוח והיישום של מערכות MQ. משפחת הכלים האלה, שהחלה את דרכה כמערכת ניהול הודעות בין מערכות ויישומים (צירוף האותיות MQ מייצג למעשה את הביטוי האנגלי "תור הודעות"), השתלבה עם השנים במסגרת כלי WebSphere – סדרת שרתי התשתיות של יבמ, העומדת בבסיס פתרונות ה- SOA של החברה. כלי העברת הקבצים של יבמ יכול לפעול בשילוב עם כלי העברת ההודעות – או בנפרד ממנו.

ביבמ מעריכים כי לקוחות המיישמים כבר סביבת MQ, ואשר למדו להעריך את היתרונות היום-יומיים הנולדים באמצעות הכלי הזה, יעדיפו להשלים את הפתרון הפועל כבר בשירותם, ולהוסיף לו גם יכולות העברת קבצים. במקביל, פותח MQ File Transfer בפני יבמ שוק חדש של ארגונים שהסתפקו עד כה בעבודה בסביבת FTP – ומבקשים עתה לשדרג את יכולותיהם, לרמה המהווה תנאי מקדים ליישום מוצלח של ארכיטקטורה מוכוונת שירותים.

העברת קבצים מנוהלת – MFT (Manage File Transfer) – במתכונת המוצעת על ידי MQ File Transfer, מאפשרת לאחד את סביבת ההודעות ואת העברת הקבצים על גבי אותה תשתית. הכלי החדש של יבמ מתמודד עם קבצים מכל גודל – ומספק תרשומת מפורטת המסכמת את תהליכי ההעברה, ונאגרת בבסיס נתונים חיצוני. כך, יכול הארגון להבטיח תיעוד אמין של פעילות המערכות השונות – במתכונת הנדרשת על ידי גופי רגולציה המסדירים את הפעילות בתחומי העיסוק שלו.

האוטומטיזציה המקיפה והגמישה להגדרה של תהליכי העברת הקבצים מאפשרת לתזמן, לבנות תהליכים ולהגדיר תנאים ואירועים שיפעילו ויחוללו תהליכי העברה. מערך הניטור המרכזי מספק תמונה מקיפה בזמן אמת של מפת הפעילות, חיזוי משימות ועומסים, ושינויים גמישים בהגדרת המשימות המיועדות לשרת את התהליכים העסקיים.

השליטה במערכת מתבצעת בעזרת ממשק גראפי אינטואיטיבי ונוח לשימוש – המאפשר הגדרה מרחוק של תהליכי העברת קבצים, וניטור התהליכים האלה מכל דפדפן הקשור לרשת. מי שמעדיפים להשתמש בשורת פקודות במתכונת הוותיקה יותר – יוכלו להמשיך ולהפגין את כישורי כתיבת הקוד ופקודות ההפעלה שלהם גם בסביבת המערכת החדשה. אחרים, שהספיקו כבר לצלול אל עולם ה- XML, ייהנו מממשק המאפשר שילוב תסריטי פעילות והגדרות XML של העברות קבצים העושות שימוש בסביבת Ant של שרתי אפאש.

כלי העברת הקבצים המתקדם של MQ File Transfer מספק למשתמשי מערכות הפעלה מרכזיות, z/OS את התמיכה הדרושה בניהול דורות שונים של קבוצות נתונים (GDG), ובקלטות גיבוי ואחסון. הוא תומך בתהליך התקנה שקט, ללא הפרעה לפעילות השוטפת, על גבי מגוון רחב של מערכות מבוזרות.

בואו לשמוע עוד בכנס התוכנה שיערך ב-08.09.09 באווניו, קריית שדה התעופה.

תגים: יבמ, תוכנה, קבצים, סוא, SOA, File transfer, OS, מערכת הפעלה, ארכיטקטורה, קבצים

כתיבת תגובה